Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – LUTY
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
- porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno–porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
- szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
- współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
- unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- wspólne wykonywanie prac plastycznych;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
- estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- improwizowanie piosenek ruchem;
- dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.