6511969

Z logopedią na TY – listopad


Rodzicu!

Niestety blok i kredki zostały zastąpione kolorowankami komputerowymi –
nie mówiąc już o całodziennym przesiadywaniu przed telewizorem lub grami…

CO MA RĘKA… DO MOWY?

Od wielu lat badacze zwracają uwagę na związek pomiędzy rozwojem mowy a
rozwojem ruchów ręki (zwłaszcza dłoni). Dzieje się tak dlatego, że znajdujące
się w korze mózgowej pola ruchowe odpowiedzialne za motorykę narządów
mowy i pola ruchowe sprawności ręki znajdują się blisko siebie. Ośrodki
odpowiedzialne za generowanie i rozumienie mowy są usytuowane w płacie
czołowym i skroniowym (Ośrodek Broca i Wernickiego).


Rozwój precyzyjnych ruchów dłoni oraz wykształcenie się mowy spowodowały
udoskonalenie zmysłu dotyku. Jest on ściśle powiązany z układem ruchowym
człowieka. Największe zagęszczenie receptorów dotykowych znajduje się na
opuszkach palców oraz wargach i czubku języka, co również potwierdza
powiązania pomiędzy sprawnością dłoni a sprawnością narządów mowy.
Obecnie logopedzi mają świadomość powiązań pomiędzy rozwojem mowy a
ruchami dłoni. Dlatego też wielu z nich stosuje również ćwiczenia dotyczące
rozwoju motoryki małej (czyli dłoni i palców) np.:
– nawlekanie koralików,
– zabawy paluszkowe,
– segregowanie np. klocków
– zabawy z plasteliną i piaskiem kinetycznym,
– kolorowanie,
– sznurowanie,
– układanie,
– pisanie.
Na podstawie wieloletnich badań został stworzony program Terapii Ręki, który
jest doskonałą metodą wspomagającą rozwój mowy. Jego zadaniem jest
poprawa kondycji całego ciała i usprawnienie funkcji precyzyjnej dłoni. Takie
połączenie daje w terapii logopedycznej najlepsze efekty.
Warto obserwować rozwój dłoni dziecka, to jak się zmienia chwyt i precyzja.
Ręka jako narząd odpowiedzialna jest za wiele funkcji w naszym ciele. Na
poniższych schematach można zobaczyć, jak wiele sfer można pobudzać i
rozwijać nawet o tym nie wiedząc:


Biblografia:
Penfield, W. and Rasmussen, T. (1950) The Cerebral Cortex of Man: A Clinical Study of
Localization of Function. Macmillan, Oxford.
Voos, A., Cordeaux, C., Tirrell, J., & Pelphrey, K. (2013). Chapter 19 – Developmental
Neuroscience of Social Perception. In J. L. R. Rubenstein & P. Rakic (Eds.), Neural Circuit
Development and Function in the Brain (pp. 351–365). Oxford.
www:e-wordpower.eu,woofla.pl /o-mowie-slow-kilka/

Przygotowała
Marta Kapela

Na podstawie
https://www.facebook.com/drmamalogopeda
https://raaanyjulek.blogspot.com/2012/01/reka-noga-mozg-na-scianie-oko-na.htm

Możliwość komentowania została wyłączona.