Z LOGOPEDIĄ NA TY
Drogi Rodzicu, spróbuj sam!
Głoska – K. Coraz częściej logopedzi spotykają się z dziećmi, które mają
trudności z prawidłową artykulacją tejże głoski. Najczęściej dzieci zamieniają
lub pomijają głoskę K i tak możemy zamiast ,,kot” usłyszeć ,,tot” a zamiast
,,czekolada” słyszymy ,,czeolada”. W tym artykule spróbuję Państwu
podpowiedzieć jak wywołać głoskę K i ćwiczyć jej prawidłową artykulację w
domu.
Głoska K jest głoską tylnojęzykową, bezdźwięczną, twardą i ustną.
Miejsce artykulacji – tylnojęzykowa.
Sposób artykulacji zwarto – wybuchowa.
Udział więzadeł głosowych – bezdźwięczna.
Ze względu na udział rezonatora nosowego – ustna.
PAMIĘTAJ!
Głoska K powinna pojawić się w mowie dziecka około 2 roku życia.
Podczas artykulacji głoski K język przesuwa się ku tyłowi, gdzie następuje
zwarcie pomiędzy podniebieniem miękkim a grzbietem języka. Czubek języka
pozostaje przy dolnych dziąsłach, boki języka pozostają przy górnych dziąsłach,
a podniebienie miękkie przylega do tylnej ściany gardła. Usta są lekko otwarte,
a żuchwa delikatnie opuszczona. Często proponowaną metodą wywołania głoski
K jest metoda polegająca na ułożeniu dziecka na leżaku, dywanie lub krzesełku
z odchyloną do tyłu głową. Pozwala to na bezwładne obsunięcie się języka w
tył, i tym samym prawidłową realizację głoski K. Metodą, która także się
sprawdza jest podtrzymywanie języka paluszkiem, co dzieci chętnie czynią
same.
Jak ćwiczyć?
ĆWICZENIA WARG :
● oddalanie od siebie kącików ust jak przy mówieniu głoski iiiiiiiiiiiiiiii
● przyciąganie do siebie kącików ust jak przy mówieniu głoski uuuuuuuu
● wprawianie warg w drganie poprzez cmokanie i parskanie
● delikatne masowanie warg zębami czyli nic innego niż przygryzanie
● przesuwanie dolnej szczęki do przodu i do góry, tak by dolne siekacze
dotykały górnej wargi
ĆWICZENIA JĘZYKA :
● przy szeroko otwartej buzi, głaskanie, malowanie językiem podniebienia,
można podniebienie posmarować np.miodem lub przykleić andruta,
którego dziecko będzie musiało zeskrobać językiem
● pracować językiem jak windą, podnosząc go do góry na wałek dziąsłowy
i opuszczając na dno jamy ustnej
● dmuchać na czubek języka,uniesionego do wałka dziąsłowego
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PODNIEBIENIE MIĘKKIE :
● wywoływanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej
● płukanie gardła wodą np.podczas mycia zębów to ćwiczenie pozwala
uzyskać dźwięki ,,k” oraz ,,g”
● udawanie chrapania na wdechu i wydechu
“Kran”
Myła ręce jakaś gapa,
kap, kap, kap.
Poszła,
a kran dalej kapał,
kap, kap, kap.
Wczoraj kapał i dziś kapie:
kap, kap, kap.
I źle myśli o tej gapie,
kap, kap, kap!
To przez gapę kran ma katar,
kap, kap, kap.
Taki katar to jest strata!
Kap, kap, kap.
Bo te krople- to są grosze,
kap, kap, kap.
Grosz za groszem z wodą poszedł,
kap, kap, kap.
Co tu robić? Gapa nie wie,
kap, kap, kap.
A więc my powiemy gapie:
“Dokręć kran!”
O, już nie kapie!
Przygotowała
Marta Kapela