6511969

Z logopedią na TY – MARZEC

DLACZEGO MOJE DZIECKO JESZCZE NIE MÓWI???

 

Mały poradnik dla rodziców dzieci z opóźnionym rozwojem mowy

 

Drodzy Rodzice,

Skoro sięgnęliście po ten poradnik, to prawdopodobnie coś Was niepokoi w rozwoju mowy Waszego dziecka. Co warto wiedzieć o rozwoju mowy Państwa pociech :

 

 

 

TRZYLATKI

·        rozumie co do niego mówimy i spełnia proste polecenia

·        pytany podaje swoje imię

·        podejmuje wykonywanie czynności wedle instrukcji dorosłej osoby

·        mówi chętnie, potrafi zbudować kilkuwyrazowe zdanie

·        wymawia prawidłowo samogłoski oraz spółgłoski p, b, m, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń, k, ch, j ,ł.

 

 

 

 

CZTEROLATKI

·        rozumie i wykonuje nasze polecenia

·        rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory

·        pytany odpowiada co robi

·        odpowiada na pytanie – dlaczego?

·        mówiąc uwzględnia czas w wypowiedzi (przeszły, przyszły, teraźniejszy)

·        zadaje dużo pytań

·        stosuje neologizmy dziecięce np. „zębolog” o dentyście

·        powinien prawidłowo realizować S, Z, C, DZ (twardo z zamkniętymi zębami)

 

 

 

 

 

PIĘCIOLATKI

·        stosuje wypowiedzi wielozdaniowe, opisuje przedmioty, opowiada zdarzenia, używa różnych przyimków

·        uwzględnia w wypowiedzi kolejność zdarzeń oraz zależności przyczynowo -skutkowe

·        potrafi wyjaśnić znaczenie słów

·        znikają nieprawidłowości gramatyczne

·        dokonuje autokorekty mowy

·        może wymawiać jeszcze L zamiast R

·        lub może wymawiać S, Z, C, DZ zamiast SZ, Ż, CZ, DŻ

·        możemy też spotkać się z mową hiperpoprawną

np. rarka-lalka, szok-sok

 

 

SZEŚCIOLATKI

 

·        ma opanowane podstawy systemu językowego

·        powinien wymawiać prawidłowo wszystkie głoski

 

 

O PRAWIDŁOWYM ROZWOJU MOWY DZIECKA MOŻEMY WIĘC MÓWIĆ GDY DZIECKO :

·        mówi dużo i wyraźnie, wypowiadając wszystkie głoski poprawnie

·        wypowiedzi są poprawne pod względem gramatycznym

·        rozumie, co się do niego mówi

·        mówi swobodnie i melodyjnie czyli głos jest czysty (nie przez nos), nie jąka się i zachowuje właściwą intonację

·        język w czasie wypowiedzi układa się prawidłowo w jamie ustnej (nie wychodzi za zęby, nie ucieka na boki)

 

O OPÓŹNIONYM ROZWOJU MOWY DZIECKA MÓWIMY GDY  :

·        u dziecka przedłuża się okres swoistej mowy dziecięcej(dziecko cały czas mówi ,, po swojemu,,)

·        słownik dziecka jest bardzo ubogi (zaledwie kilka słów)

·        dziecko nie wykazuje chęci do komunikacji z otoczeniem

·        dziecko nie reaguje na swoje imię

·        nie nawiązuje kontaktu wzrokowego

·        nie realizuje etapów mowy odpowiednio do normy wiekowej

 

 

JEŚLI OPÓŹNIENIE JEST PÓŁROCZNE TO MÓWIMY JESZCZE O NORMIE. JEŚLI JEDNAK PRZESUNIĘCIE CZASOWE W OSIĄGANIU POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW MOWY WYNOSI ROK I WIĘCEJ TO MÓWIMY  JUŻ WTEDY O OPÓŹNIONYM ROZWOJU MOWY

 

CO RODZIC MOŻE ZROBIĆ DLA PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU MOWY SWOJEGO DZIECKA?

Podstawą rozwoju mowy dziecka jest przebywanie dziecka w środowisku ludzi posługujących się mową. 

Rodzicu :

  • utrzymuj dobrą więź emocjonalną z dzieckiem
  • jak najczęściej rozmawiaj ze swoim dzieckiem, pozwól mu mówić i słuchać, wykazuj zainteresowanie tym co dziecko mówi lub co próbuje powiedzieć
  • zawsze mów poprawnie, nie zdrabniaj słów, używaj prostego słownictwa
  • mów powoli w naturalnym tempie
  • nazywaj to co robisz
  • nawiązuj i utrzymuj kontakt wzrokowy z dzieckiem podczas rozmowy, by widziało twoją buzię
  • pozwól mu na nawiązywanie kontaktów rówieśniczych
  • zawsze cierpliwie odpowiadaj na pytania dziecka
  • podawaj dziecku do jedzenia pokarmy wymagające gryzienia (w ten sposób ćwiczą się mięśnie odpowiadające za prawidłową wymowę)
  • dbaj o to by dziecko nie ssało palca lub nie obgryzało paznokci (w celu wyeliminowania wad zgryzu)
  • dbaj o wyleczenie infekcji górnych dróg oddechowych ( katar, chrypka , zapalenie ucha)
  • zwróć uwagę jak dziecko oddycha (powinna przez nos), odgryza, żuje i połyka pokarmy
  • sprawdź czy dziecko dobrze słyszy (nie mówi podniesionym głosem, nie ogląda głośno telewizji)
  • śpiewaj z dzieckiem, naśladuj z nim dźwięki z otoczenia, czytaj książki dziecku, baw się z nim
  • ćwiczcie razem buzię ( dmuchajcie, chuchajcie, całujcie itp.)
  • wspieraj rozwój psychoruchowy dziecka ( pracujcie nad pamięcią, koncentracją, skupieniem uwagi ale także rozwojem fizycznym, który ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju mowy)

CZEGO ROBIĆ  RODZICOWI NIE WOLNO W SYTUACJI, GDY ROZWÓJ MOWY DZIECKA JEST OPÓŹNIONY?

  • nie ignoruj wypowiedzi dziecka, nawet jeśli są dla ciebie niezrozumiałe , nie wyśmiewaj się , nie żartuj z dziecka i jego mowy, nie podnoś głosu robiąc uwagi dziecku, że niewyraźnie mówi
  • nie zmuszaj dziecka , żeby wciąż coś powtarzało
  • nie zmuszaj dziecka by wymawiało głoski, których powiedzieć nie potrafi
  • nie zalewaj dziecka potokiem słów, długimi opowieściami
  • unikaj długich rozbudowanych pytań
  • nie stymuluj dziecka nadmiernymi bodźcami takimi światło, hałaśliwe, piszczące zabawki
  • nie zdrabniaj wyrazów mówiąc do dziecka, nie używaj słowotwórstwa dziecka w celu komunikowania się z nim
  • nie podawaj produktów nie wymagających gryzienia
  • nie ustawaj w dążeniu do celu , nie odpuszczaj dziecku ulegając sugestiom innych : chłopcy mówią później, przyjdzie samo, ma jeszcze czas
  • nie pozwól swojemu dziecku milczeć przed telewizorem, tabletem , telefonem czy komputerem
  • nie kończ wyrazów, zdań, wypowiedzi za dziecko
  • nie ograniczaj dziecka w kontaktach społecznych z powodu braku mowy lub jej zrozumienia
  • nie wstydź się swojego dziecka, gdy inni go nie rozumieją

 

Przedstawiam 5 przykładowych ćwiczeń, które można realizować ze swoimi dziećmi w domu.

Pamiętaj – ćwiczcie codziennie chociaż przez 5 minut, tylko systematyczne ćwiczenia mają sens.

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE

Celem ćwiczeń oddechowych jest: Kształtowanie prawidłowego toru oddechowego. Poszerzanie pojemności płuc. Wzmacnianie mięśni oddechowych. Mówienie na wydechu. Wydłużanie fazy wydechowej. Przy tych zabawach wdech zawsze powinno się wykonywać nosem, a wydech – buzią.

  • LABIRYNT. Przy użyciu plasteliny budujemy labirynt, a z foli aluminiowej kulkę. Dziecko przedmuchuje kilka razy kulkę przez labirynt. Do przedmuchiwania mogą też posłużyć inne przedmioty: pompony, kulki styropianowe itp. Można też urozmaicić przedmuchiwanie kulki biorąc do tej czynności słomkę (różne kolory, różna długość

ĆWICZENIA APARATU ARTYKULACYJNEGO:

Ich celem jest:  usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy, opanowanie umiejętności świadomego i precyzyjnego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,  usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego.

  • KOTEK. Do zabawy możemy wykorzystać pluszowe pacynki . Kotek na podwórku pije mleko – szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się – czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi. Kotek bardzo zmęczył się piciem mleczka – dziecko naśladuje kotka, który głośno oddycha i ma język wysunięty na brodę. Nagle przyszedł na podwórko zły pies – dziecko naśladuje  złego psa przez unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów. Pies zaczął szczekać na kota – szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu samogłoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom. Kotek jednak się nie wystraszył, uśmiechnął się  – płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki- i poszedł pić mleczko dalej.

 

ĆWICZENIA PAMIĘCI SYMULTANICZNEJ (PRAWOPÓŁKULOWA)

Ich celem jest:  trenowanie zapamiętywania. Zapamiętujemy całość, globalnie, prawopółkulowo. 

Dzięki tym ćwiczeniom zapamiętujemy między innymi cechy prozodyczne języka czyli rytm, akcent i melodię.

 

  • Patrzymy na cały zbiór obrazków bądź wyraz i zapamiętujemy.

  • Zakrywamy obrazki kartką papieru

Dokładamy pod spodem zapamiętane

elementy od lewej do prawej.

Następnie odkrywamy górny rząd i porównujemy.

 

ĆWICZENIA PAMIĘCI SEKWENCYJNEJ (LEWOPÓŁKULOWEJ)

 

Ich celem jest: nabywanie logicznego myślenia. Ćwiczenia te  pomogą  między innymi w przepisywaniu z tablicy, rozdzielaniu zdania na wyrazy, porządkowaniu liter w wyrazach itp.

  • KÓŁKO I KRZYŻYK. Na swoim kwadracie układam w dowolnej konfiguracji np. kółka i krzyżyki. Dziecko otrzymuje swój zestaw i kwadrat. Jego zadaniem jest ułożyć tak samo. Jeśli dziecko ma z tym  problem, pokazujemy jego palcem na naszym ułożonym wzorze, następnie zadaniem dziecka jest wybranie serca lub kwadratu i położenie w odpowiednim miejscu na swoim kwadracie. Należy pamiętać, aby dziecko układało od strony lewej do  prawej.

WIERSZYKI PALUSZKOWE

 

Ich celem jest: ćwiczenie sprawności manualnej, wpływają na umiejętność komunikowania. Dziecko podczas zabaw uczy się podstawy dialogu, jaką jest naprzemienność, dziecko powtarzając za prowadzącym zabawę, uczy się poszczególnych słów, z czasem zapamiętując je.                                         

  • RODZINKA

Ten pierwszy – to nasz dziadziuś, – dotknij kciuka dziecka,

A obok – babunia. – dotknij palca wskazującego dziecka,

Największy – to tatuś. – dotknij palca serdecznego dziecka,

A przy nim – mamunia. – dotknij palca serdecznego dziecka,

A to jest – dziecinka mała! – dotknij małego palca dziecka.,

A to rodzinka cała! – zamknij rączkę dziecka w piąstkę

 

 

RODZICU!

TY MASZ NAJLEPSZE WARUNKI DO OBSERWACJI ZACHOWANIA, RADOŚCI, SUKCESÓW, ALE I TRUDNOŚCI SWOJEGO DZIECKA. DLATEGO, GDY COŚ CIĘ NIEPOKOI W ROZWOJU TWOJEGO MALUCHA  ZGŁOŚ SIĘ DO SPECJALISTÓW, NIE CZEKAJ, NIE IGNORUJ. A POTEM, JEŚLI TEGO WYMAGA SYTUACJA, ĆWICZ, W MYŚL ZASADY: PRAKTYKA CZYNI MISTRZA.

 

Możliwość komentowania została wyłączona.