Zamierzenia na miesiąc kwiecień – grupa „Skrzaty”
Wiosenne powroty
· rozwijanie mowy,
· poznawanie nazw ptaków,
· rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· utrwalanie poznanej piosenki,
· rozwijanie umiejętności płynnego poruszania się w przestrzeni,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· utrwalanie cech ptasich na podstawie wilgi,
· rozwijanie mowy,
· budzenie zainteresowania przyrodą,
· zachęcanie do robienia porządków w swoim otoczeniu,
· zintegrowanie dzieci,
· zapoznanie z wyglądem szpaka.
Wielkanoc.
· rozwijanie mowy,
· poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
· rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
· przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
· poznawanie różnych pisanek,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· kształtowanie poczucia rytmu,
· tworzenie akompaniamentu do zwrotek piosenki,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· składanie i zaginanie papieru według instrukcji,
· poznawanie budowy i właściwości jajka,
· zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek,
· zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,
· przygotowanie prostych potraw z jajek,
· zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek.
Wiosna na wsi.
· rozwijanie mowy,
· poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
· rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
· rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
· rozwijanie umiejętności mierzenia,
· mierzenie długości stopami, krokami,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
· rozwijanie umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· poznawanie nowej techniki plastycznej,
· poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
· utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
· zachęcanie do wspólnego działania,
· poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania.
Dbamy o przyrodę.
· rozwijanie mowy,
· kształtowanie postaw proekologicznych,
· rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
· utrwalanie poznanych liter,
· rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
· rozwijanie umiejętności liczenia,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· ćwiczenia koordynacji słuchowo-ruchowej,
· rozwijanie umiejętności wokalnych,
· rozwijanie sprawności manualnych,
· zachęcanie do segregowania śmieci,
· zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
· wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,
· zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko,· wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.
Pro Ukrainu
Ja trymaju u ruci,
Kolorowi oliwci.
Choczu ja namaluwaty,
Krymśki h(g)ory i Karpaty.
Step i pah(g)orby Dniprowi,
I ozera, i dibrowy,
I wesełku, i kałynu,
Czorne more i Dunaj –
Wse ce nasza Ukraina,
Nasz czudowyj ridnyj kraj!
Autor: Natalia Zariczna
Pro Ukrainu
„Tłumaczenie”
Trzymam w ręku
Kolorowe kredki
Chcę namalować
Krymskie góry i Karpaty.
Step i wzgórza Dniepru,
I jeziora, i gaje
I tęczę i kalinę,
Morze Czarne i Dunaj-
Wszystko to jest nasza Ukraina
Nasz piękny ojczysty kraj!
Wsi dity kwity
Wsi dity kwity
Taki strokati
Taki wsi rizni
U kożnij chati
Naiwni i szczyri
Czariwno myli
I odnoznaczno
usi krasywi
A dity sprawdi
darunok wid Boga
Wid nas załężyt (miekke t – załezytj)
Jich szlach i doroga
I sutj ne w tomu (miękkie t – sutj)
Szczob łysz zrodyty
Batkiw zawdannia: (miękkie t – baTJkiw)
Jich wczyty Żyty
Wszystkie dzieci – są kwiatami,
Wsi dity kwity
Wszystkie dzieci – są kwiatami,
Takie kolorowe!
Wszystkie są takie różne,
W każdym domu.
Naiwne i szczere,
Magicznie słodkie,
I na pewno
– wszystkie piękne!
A dzieci naprawdę są
– darem od Boga!
To od nas zależy
– Ich szlak i droga
I nie chodzi tylko o to,
By ich urodzić,
Zadaniem rodziców jest:
Uczyć ich ŻYĆ!
„Podaj rękę Ukrainie”
Gorące serca, choć dookoła sroga zima,
Zmarznięte usta, okrzyk wolności się zaczyna,
Co dziś powstało, niech żyje wiecznie i nie zginie,
Ty nie stój obok i podaj rękę Ukrainie.
Sze ne wmerła, ne wmerła Ukraina,
Kiedy razem, jesteśmy jak rodzina,
Jest nadzieja, co wiecznie przypomina,
Sze ne wmerła, ne wmerła Ukraina.
Gdy twój przyjaciel, co w wielkiej znalazł się potrzebie,
Wyruszył w drogę, która poprowadziła ciebie,
Idź ramię w ramię, a przyjaźń wasza nie przeminie,
Nadeszła pora, by podać rękę Ukrainie.
Sze ne wmerła, ne wmerła Ukraina,
Kiedy razem, jesteśmy jak rodzina,
Jest nadzieja, co wiecznie przypomina,
Sze ne wmerła, ne wmerła Ukraina.
Kiedy przyjdzie czas na bal, jak po nocy dzień,
Wtedy będziesz niczym brat, to nie sen.
Sze ne wmerła, ne wmerła Ukraina,
Kiedy razem, jesteśmy jak rodzina,
Jest nadzieja, co wiecznie przypomina,
Sze ne wmerła, ne wmerła Ukraina.
Sze ne wmerła, ne wmerła Ukraina,
Kiedy razem, jesteśmy jak rodzina,
Jest nadzieja, co wiecznie przypomina,
Sze ne wmerła, ne wmerła Ukraina.
KTO PUKA DO DRZWI?
muz. i sł. Kasia Zaniat
- Puk, puk, puk, puk, kto puka do drzwi?
Puk, puk, puk, puk, ja wiem, że to ty!!!
Puk, puk, puk, puk, ogrzewasz mi twarz
coraz więcej i mocniej co dnia.
Puk, puk, puk, puk, kto puka do drzwi?
Puk, puk, puk, puk, ach wiosno! To ty!!!
Puk, puk, puk, puk, tu ptak, a tam kwiat!
Wszystko budzi się – budzę się ja!!!
ref.
Budzę i nie marudzę,
że czasem wieje, że czasem grzmi.
Budzę i nie marudzę –
otwieram okna, uchylam drzwi.
Budzę i nie marudzę,
że czasem wieje, że czasem grzmi.
Budzę i nie marudzę –
otwieram okna, uchylam drzwi.
- Puk, puk, puk, puk, kto puka do drzwi?
Puk, puk, puk, puk, ja wiem, że to ty!!!
Puk, puk, puk, puk,
na niebie malujesz błękity –
zachwycasz tym nas.
Puk, puk, puk, puk, kto puka do drzwi?
Puk, puk, puk, puk, ach wiosno! To ty!!!
Puk, puk, puk, puk, szczęśliwa się budzę,
bo budzi się dziś cały świat!
ref.
Budzę…