PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC PAŻDZIERNIK DLA GRUPY SKRZATY
- Idzie jesień… przez ogród i sad
Treści programowe
Przyroda
Przyroda jesienią
- Rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach.
- Wykorzystywanie owoców drzew we wszystkich możliwych formach działalności, w tym działalności technicznej.
- Poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie).
- Wyjaśnianie znaczenia słów owoce egzotyczne, podawanie ich przedstawicieli.
- Rozpoznawanie i nazywanie mniej popularnych warzyw, np.: patisona, bakłażana, kabaczka.
- Nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania.
- Zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy).
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- Wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.).
- Wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach.
- Tworzenie zdań z określoną liczbą słów.
- Wyodrębnianie sylab ze słów.
Przygotowanie do czytania
- Czytanie całościowe nazw umieszczonych w Sali.
- Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
Przygotowanie do pisania
- Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk.
- Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych – rysowanie po śladzie.
- Prawidłowe gospodarowanie przestrzenią kartki (ograniczenie przestrzenne).
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
- Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.
Liczenie
- Kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą.
- Poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- Tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem dłoni i całego ciała.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- Śpiewanie (indywidualnie i w grupie) poznanych piosenek.
Muzyka i ruch
- Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem,
- tanecznych,
- inscenizowanych,
- przy akompaniamencie instrumentu,
- z wykorzystaniem niekonwencjonalnych pomocy, np.: serwetek, folii itp.,
- opowieściach ruchowych.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.
- Jesień idzie do zwierząt
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda jesienią
- Omawianie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy: odloty ptaków, zasypianie, gromadzenie zapasów.
- Zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt przed zbliżającą się zimą: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, zwiększenie masy ciała.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie słuchowe
- Odtwarzanie proponowanego rytmu za pomocą klocków, umownych symboli.
- Rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek.
- Wyodrębnianie zdań z wypowiedzi, rozdzielanie ich na słowa.
- Określanie w zdaniu kolejności słów, ich liczby.
- Wyodrębnianie sylab w słowach; określanie ich kolejności i liczby.
- Wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- Uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- Wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
- Wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach.
- Tworzenie zdań z określoną liczbą słów.
Przygotowanie do czytania
- Czytanie całościowe nazw umieszczonych w Sali.
- Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
Przygotowanie do pisania
- Posługiwanie się różnymi narzędziami pisarskimi (kredką, ołówkiem, długopisem itp.).
- Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk.
- Odróżnianie druku od pisma.
- Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
- Prawidłowe gospodarowanie przestrzenią kartki (ograniczenie przestrzenne).
- Budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- Wyznaczanie kierunków od osi własnego ciała.
Liczenie
- Liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach).
- Kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą.
- Poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
Dodawanie i odejmowanie
- Kojarzenie dodawania z przybywaniem elementów, a odejmowania – z ich ubywaniem.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- Tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem dłoni, całego ciała.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- Śpiewanie (indywidualnie i w grupie) poznanych piosenek.
Muzyka i ruch
- Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem,
- tanecznych,
- inscenizowanych,
- przy akompaniamencie instrumentu,
- z wykorzystaniem niekonwencjonalnych pomocy, np.: serwetek, folii itp.
- opowieściach ruchowych.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa
- Co, z czego otrzymujemy
Treści programowe:
Miejscowość, region
Praca dorosłych
- Opisywanie charakterystycznych cech i ról wybranych zawodów, np.: policjant, strażak, lekarz itp.
Przyroda
Przyroda jesienią
- Dostrzeganie pożytecznej i niszczycielskiej działalności wiatru.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- Uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach, rysunkach.
- Kończenie rysunków według wzoru.
Myślenie (logiczne)
- Analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.
- Porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- Analiza i synteza sylabowa nazw obrazków.
- Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
Przygotowanie do pisania
- Posługiwanie się różnymi narzędziami pisarskimi (kredką, ołówkiem, długopisem itp.).
- Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk.
- Odróżnianie druku od pisma.
- Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
- Budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- Nazywanie części ciała.
- Ustalanie kierunków od osi ciała drugiej osoby.
W świecie techniki
Działalność badawcza
- Wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.
- Poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej.
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- Poznawanie etapów produkcji (np. papieru, chleba, cukru itp.) z wykorzystaniem filmu, Internetu.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- Lepienie: z gliny, masy solnej, masy papierowej, plasteliny, kształtów realnych i kształtów nierealnych.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- Śpiewanie (indywidualnie i w grupie) poznanych piosenek.
Muzyka i ruch
- Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.
- Idzie jesień… z deszczem
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda jesienią
- Obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.).
Podstawy ekologii
- Poznawanie norm ekologicznych – nakazu:
- oszczędnego korzystania z wody.
Działalność badawcza
Działalność badawcza
- Wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie słuchowe
- Rozpoznawanie różnych odgłosów, np.: przelewania wody, przesypywania różnych substancji.
- Rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek.
- Wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- Liczenie głosek.
Myślenie (logiczne)
- Analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.
- Dostrzeganie zmian – odwracalnych i nieodwracalnych (np. pory roku, zepsute zabawki).
Uwaga
- Skupienie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań.
- Dłuższe skupienie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.
Aktywność językowa
Ćwiczenia artykulacyjne
- Uczestniczenie w ćwiczeniach utrwalających prawidłową wymowę poszczególnych głosek.
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
- Poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- Tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku.
- Układnie rymów do podanych słów.
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
- Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
Przygotowanie do pisania
- Odróżnianie druku od pisma.
- Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
- Budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Liczenie
- Liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- Wykorzystywanie w pracach plastycznych materiałów odpadowych – butelek plastikowych, pudełek, gazet, folii aluminiowej itp.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i ruch
- Reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki utworu oraz wysokości dźwięków (dźwięki wysokie, średnie, niskie).
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.
Jesienna cza cza
Kolorowa jesień już chodzi po lesie
Kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr
Wietrzyk gwiżdże cza cze w jesiennym bukiecie
A dzieci śpiewają cza – cza – cza
Ref.: Tańczymy cza cza cza
Cza cze wietrzyk gra
Liście tańczą cza czę
więc tańczę i ja. …
Już jesienna pora, już skaczą żołędzie
Jarzębina sznur dziś czerwony ma
Jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie
Jesienią śpiewamy cza cza cza
Ref.: Tańczymy cza cza cza
Cza cze deszczyk gra
Liście tańczą cza cze
więc tańczę i ja. …
Co w tym koszu pani jesień nam niesie?
Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.
Co w tym koszu Pani Jesień nam niesie?
ref: Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.
Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.
Muchomora ominiemy z daleka.
niech muchomor na złe muchy tu czeka.
ref: Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.
Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.
Poszukamy żółtych kurek pod sosną.
Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.
ref: Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.
Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dz